Barndomsminnen

Hanna var min första vän. Vi träffades när jag var 3 och hon var 5, och man kan väl säga att det klickade direkt. Våra föräldrar var säkert nöjda med, då vi bodde med enbart en liten stig emellan oss. Inget jobbigt skjutsande, på sin höjd fick våra fäder ta ficklampan i hand och möta oss i skogen när det var mörkt.
Jag och Hanna var riktiga skogsmullar när vi var små. Vi vandrade omkring i skogarna kring där vi bodde och alltid hade vi fullt upp.
Vi hade en massa stenar som vi skötte om. Rensade bort mossa, och lekte med dom. Givetvis fick våra skogsstenar namn- Vim, Sun, Flodi och Dino.
Vi grävde ner skatter. Skatterna var inte dyrbara i sig, men för oss var dom magiskt värdefulla. Vi blev hudsystrar och grävde ner beviset på ett hemligt ställe. Tanken från början var att vi skulle blivit blodsystrar, men min rädsla för blod gjorde att jag bara lyckades karva loss lite hud från tummen istället för att sticka hål. Vi drog även loss ett hårstrå från våra huvuden, knöt ihop och blev hårsystrar. Givetvis var detta också en lämplig skatt och vi begav oss till stenen Vim (eller var det Sun?) och begravde detta omsorgsfullt.
När vi var uttråkade retade vi vår granne. Det är en gång jag minns speciellt. Grannen var ute vid sitt garage och grejade. Jag och Hanna smög oss fram, med varsin pinne i högsta hugg. Vi hittade en sten att gömma oss bakom på lämpligt avstånd från * och satte igång att skrämma honom. Ett väldigt oskyldigt hyss då det enda vi gjorde var att rispa med pinnarna i gruset och väsa som små ormar. Detta uppskattades dessvärre inte av * och har ropade åt oss att försvinna därifrån.
Ibland lekte vi fattiga. En lätt lek då den enbart gick ut på att koka sparrissoppa. Vi satt vid skogsbrynet och vevade runt i en hink med granbarr och vatten. Var sparrisen kom in i bilden vet jag faktiskt inte, men det var väl någonting vi tyckte att fattiga människor skulle äta.
När min lillasyster Frida blev äldre fick även hon, vid utvalda tillfällen, vara med oss och leka. Vi bildade en grupp som dansade och sjöng. Riktiga artister måste ju ha scennamn och vi valde att kalla oss "Moonlight" (jag), "Starlight" (Hanna) och Coca cola light (Frida). När vi inte uppträdde lekte vi skola med min stackars syster. För ja, det var synd om henne. Vår skola tillät nämligen aga, och om hon inte klarade av något moment på vår läroplan fick hon ingen rast.

Här är vi!

Jag och Hanna på Dino, en av våra stenar

Visst är det vackert?

Något suddigt, ja...

Frida bakar. En muta till dom elaka fröknarna tro?

Nämen, oj, vilket inlägg detta blev. Hade tänkt fortsatt min berättelse med att skriva om "gänget" och våra minnen. Men det får bli en annan historia det.


Kommentarer
Postat av: Optikern
2009-01-12 @ 21:02:51 URL: http://optikern.blogg.se/

Haha vilka söta små töser!

Postat av: Minna
2009-01-12 @ 22:26:10 URL: http://unbellodia.blogg.se/

hanna.. du glömde gylfen på den första bilden hahaha

Postat av: Minna
2009-01-12 @ 22:26:43 URL: http://unbellodia.blogg.se/

killkalas i lekstugan kanske? ;)

Postat av: susanne
2009-01-12 @ 22:54:41

så söta och goa ni var och är förstås. Kanske var lite synd om Frida ibland men hon har inte tagit någon skada.(tror jag)

Postat av: hanna
2009-01-13 @ 11:30:41 URL: http://optikern.blogg.se/

vilka tider! blir nostalgisk och lite tårögd :)tror att skatten finns gömd vid flodi, kanske ska vi bege oss ditt och titta nån dag? En sådan bästisdag i skogen är säkert nyttigare än dom vi brukar ha med vin... BFF

Postat av: Anna
2009-01-13 @ 12:06:28

Gud så mysigt! Härliga minnen, o va kul att ni fortf e vänner!

Postat av: Madde
2009-01-13 @ 18:59:40

Åh vad söta ni e :) .. Kul att minnas tillbaka på gamla tider med.

Postat av: Frida
2009-01-13 @ 23:43:35

Jo jag har faktiskt aldrig gillat skolan sedan dess så lite men har jag fått av era grymma metoder:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!