Snyggve

Har inte blivit någon toning i håret ännu. Saker som barnskrik och soffslappande har kommit emellan. Men idag smäller det. Först frissan, och sedan den omtalade toningen. Nu ska jag bli snygg. Snyggve Ericsson.

Ändrade planer

Kvällens planer var att mysa till det med en tjejkväll. Men då Leon blivit sjuk får det istället bli en lugn hemmakväll.
Vi ska ner till vårdcentralen om en stund och kolla hans öron då han nyss haft öroninflammation.
Inte lätt att vara sjuk när man är liten.
En ganska mör dag idag då vi varit vakna större delen av natten. Jag är allt lite vimsig, eller rättare sagt mer vimsig än vanligt. Bäst jag avslutar här innan det blir svammel av allt ihop.

Tona mig!

I kväll ska Micke få äran att tona mitt hår. Från brunblaskig med råttfärgad utväxt ska jag gå till glansig och glamorös "true brown".

Lästips tack!

Idag ska jag knalla iväg och hämta boken jag beställt- "En halv gul sol". Ser fram emot någonting nytt att läsa, då jag nu har "En blomma i Afrikas öken" liggandes på nattuksbordet. Som jag läst 7-8 gånger tidigare. Vissa böcker tåls att läsas om, men nu behövs det banne mig lite friskt blod i min bokhylla.
Fyller snart år och hade tänkt önska mig en bok. Skulle vilja ha lite tips.
Vilken är din favoritbok?

Frukost

Som den goda flickvän och mor jag är förberedde jag igår en festfrukost till mina män.

Dagen som varit

Dagen har varit underbar!(Tyvärr glömde jag fota, ni får hålla tillgodo med ren text.) 
Lämnade av en sovande Leon hos Hanna för att gå vidare till solariet. När jag kom tillbaka berättade hon att han vaknat strax efter jag gått, och sedan dess legat i sin vagn och stirrat misstänktsamt. Personligen tror jag att han analyserade Hannas make up som var så fin idag. 
Nu var det hög tid för luch på Orion. Jag flötade på med en bakad potatis, medan Hanna körde den mer nyttiga stilen och beställde in en sallad. När vi gick lämnade Leon efter sig en praktfull hög på golvet av macka, mammas potatis och annat han lyckades norpa åt sig. Han vet hur man sölar den killen. Härligt, känner igen mig själv så i honom. Och nu pratar jag vuxen ålder. Kladd, spill och mat överallt.
Efter lunchen blev vi alla tre ganska matta, och slöade omkring i affärer ett tag. Leon pekade vilt omkring sig och ropade "takbrrr". Allt är tydligen traktor just nu.
Nej, gó vänner. Dags för ett varm och härligt bad tror jag allt!

Planering

  • Hämta Leon från dagis
  • Traska ner till stan
  • Lämna Leon med gudmor Hanna, och gå och sola
  • Luncha med ovanstående

Så ser min dag ut.
Ska ni hitta på något trevligt?

Så han har vuxit sedan detta kortet togs!


Man tager vad man haver

Man tager vad man haver. Och då smör, fil, flingor och annan frukostmat var slut fick det bli en skagentoast till frukost. Vad säger ni om det, foodlovers?

Resfeber

Nu har systra mi gått ombord på planet som ska föra henne till varmare klimat. Hann med en storasysterpredikan i morses innan hon åkte. Skönt. Jag har resfeber. Mycket märkligt. Jag är ju fullt medveten om att det inte är jag som ska åka någonstans. Eller förresten, jag ska ner till stan sedan. Kan det vara det som pirrar? Hoppas inte, vaddå i stort behov av att komma ut oftare isåfall...

Godmorgon!


Underbara dag!

Efter en skön promenad och en dos solarie är jag på topp! Ahhh. Fåglarna kvittrade ute.På riktigt. Härligt!

Planer för idag

I dag hade jag tänkt fräscha till mig lite! Frida kommer hit, och så ska vi gå och sola. Välbehövligt. Är inte så förtjust i min gråvita nyans i ansiktet förstår ni.
Är avundsjuk på Frida som åker utomlands i morgon, iväg till varmare klimat och sol. Jag har påmint henne vid ett flertal tillfällen att man köper sovernirer till folk när man är utanför sveriges gränser, så vi får hoppas att hon kommer ihåg sin gamla syster. (Minns allt jag köpt till dig Frida!) Igår när vi pratade om hennes resa fick jag resfeber för hennes räkning. Den överbeskyddande storasystern vaknade till liv inom mig, och jag rabblade upp allt hemskt som kan hända och allt som hon måste tänka på. Inte lifta, inte bli full, inte gå iväg ensam, inte bada direkt efter maten, inte lämna läsken utan synhåll fick jag ur mig på ett och samma andetag. Glömde jag någon viktig förmaning nu?

Nu får klockan ta och bli 11 så att vi kan hämta lillgrisen från dagis. Det blir så tomt här hemma utan honom, jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på. (Därav alla blogginlägg på kort tid.) 



Mannen i huset


Mannen i huset tornar upp sig.


R M I

R M I. Rätt mental inställning. Detta far genom mitt huvud när jag kollar på det gråa, det blöta utanför fönstret. Härligt! I det här vädret slipper man minsann kleta in sig med solskydd. Hämtar mig en till kopp kaffe och tar samtidigt en titt på köksgolvet. Mackbitar och kalvkorv ligger utspritt, och jag halkar till i en skvätt mjölk. "Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete" mumlar jag ganska sammanbitet och går förbi röran. Tänker minsann inte plocka fram dammsugaren klockan 9 på morgonen. Jag slänger en blick in i vårt sovrum. Kläder lite överallt och obäddad säng. "Charmigt" tänker jag för mig själv, och får till ett hånleénde. Fortsätter min vandring in på Leons rum. Hans golv är överfullt av bilar, böcker, gosedjur och annat smått och gott. Slänger in en pusselbit som hamnat utanför kaoset och känner mig ganska nöjd med min kraftansträngning. Det får räcka tills vidare.
God morgon.


En sådan där dag

Idag har det varit en sådan där dag. Tänker inte skylla ifrån mig, eller ens försöka hitta någon ursäkt.
 Vet inte varför, men mitt humör har varit uselt. Eller har varit... Vem försöker jag lura, jag sitter här vid datorn och är småförbannad på ingenting. Saker som att folk jag pratat med inte hört vad jag sagt, så att jag blivit tvungen att upprepa mig har fått mig att koka. När symbolen för batteriloppo på datorn började blinka var jag nära att slänga min lilla Toshiba i väggen. För att inte tala om när jag skulle undersöka Mickes playstation. Fattade ingenting. Mitt ansikte förvreds i en otäck min, och jag snabbade mig bort från hans konsoll så att det inte skulle ske en olycka. Var nära att jag ringde Micke och skällde på honom för att jag inte fattade vad man skulle trycka på, men hejdade mig som tur var. Insåg i sista sekund att han inte kan rå för att hans flickvän är pinsamt oteknisk. Stackars mig. Stackars Micke. Stackars min syster som kom på besök.

Puberteten, det är väl inte du...?


Vackert


Dagis och motion

Leon är nu på dagis, och vi sörplar lite kaffe här hemma. Jag och Micke. Ensamma. Märkligt.
Nu! NU jäklar är det nya tag från min sida. Har varit mycket slappande och ursäkter gällande kost och motion. Men nu är det skärpning som gäller.
Stötta mig. I need it.

Tryffelsvinet


En mer smickrande bild på det lilla tryffelsvinet Skrållan. Har hon rakat bort generande hårväxt runt munnen tro? Hittar ingen annan förklaring på hennes kala överläpp.

Gissa motivet


Bakelse

Igår hade vi en riktigt härlig spelkväll med mor, far och syster. Först briljerade jag och Micke med vår matlagning. Åt potatisgratäng. Börjar bli pinsamt att skriva vad vi lyxat till det med för mat. Kanske skulle ta och ljuga... Vi serverade inte potatisgratäng. Nej, nej. Jag lagade en risotto. Eller nej, vänta. Vi bjöd på ugnsgratinerad hummer. Ja, så var det ja.
Efter maten var det dags att spela. Givetvis vann mitt lag, men jag måste säga att den som imponerade mest var pappa (som var i motståndarlaget.) Trodde aldrig att det skulle gå att få upp honom i ett sådant tempo. Vi spelade "Med andra ord". Ni som provat detta spel vet att det är stressigt värre. Spelregler i korthet: Man drar ett ord, som man ska förklara med andra ord under tidspress. Vet man inte vad ordet betyder får man bokstavera- "Laban Anders Micke Peter Anders (lampa)".
Pappa råkade ut för detta. Stressat spottade han ur sig; "Jag har aldrig hört talas om detta, så jag bokstaverar- Bertil, Adam, Kalle, Erik, Ludvig, Sigurd, Erik". Tystnaden runt bordet var total. Alla tittade lite förvånat på varandra. Hörde vi rätt? Då ingen säger någonting bokstaverar han sitt ord igen. Fortfarande en förbryllad stämning, och försiktiga gissningar från hans lagkamrat Micke. Backel... Backelse? Tiden tar slut, och vi i det andra laget får gissa. Och vi tog hem det. Givetvis. Bakelse.


Snappar upp ett rykte

Snappar upp ett rykte om att det på en pizzeria i Örebro finns att beställa en "Marabou Special"- Tomatsås, ost, vanillinsocker, marabou mjölkchoklad och jordnötter.
Där går min gräns.


Rökande barn

Väntar på att lillgrisen ska vakna från sin förmiddagslur. Borde diska, men orkar inte. Vill inte.
Läste nyss på aftonbladet om en treåring som röker.

"Den upprörande historien om den rutinerat rökande 3-åringen rullades upp sedan en vän till familjen filmat honom med sin mobiltelefon. Hon hittade honom under en säng, där han låg och rökte.

- Det såg ut som om han hade rökt i flera år, sade åklagaren som åtalat pojkens mamma för barnmisshandel till BBC.

Vännen tog med pojken till hans mamma, som pratade i telefon. Då satte han sig bredvid henne - och tog upp en fimp ur askkoppen och tände. Det var då vännen tog fram sin mobilkamera."

Ofattbart. Kan inte ens se framför mig hur det skulle se ut... Stackars barn. Mamman kan ju inte vara helt ok i sinnet, om man säger så.
När jag var liten fanns det chokladcigaretter för oss barn (vet inte om det finns kvar, men det kan det väl ändå inte göra?)
Det är också väldigt märkligt. Konstigt val av godisform, eller vad säger ni? Nu när jag tänker efter fanns/ finns det väl även "snusdosor" med godis i?
Nej, nu ska jag sluta babbla och ta tag i den jäkla disken.


Praktvurpa

Idag, när vi lämnat av Leon på dagis, gjorde jag bort mig lite grann. Jag och Micke gick hemåt i rask takt, och helt plötsligt ligger jag raklång på backen. Hur gick det till? Förberedde mig på råa skrattsalvor från skolgården intill, som var full av barn. Dom var till min stora förvåning knäpptysta. Antingen såg dom mig inte, eller så kände dom väl sympati för den sprattlande, patetiska pölen som halkade omkring i snön.

Leon, i sitt vrålåk, påväg till dagis.

idag firar vi!

I kväll firar vi ledighet (Micke är ledig varje fredag) och glada besked (nej, jag är inte gravid) med en riktig lyxmåltid. Potatisgratäng (otippat, eller vad säger du Minna?), choklad och chips. Struntar i kalorier ikväll.

Lite handsvett

Har lämnat Leon på dagis. Han ska vara själv där en liten stund, UTAN oss. Känns pirrigt, har lite handsvett. Ska ringa om en liten stund och höra hur det går.
Skräckscenario:
"Ni får komma. Nu! Han är helt hysterisk!!!"
"Han har slagit alla barn, och vi fröknar gråter av rädsla för honom. Hämta honom nu!!!"
"Jo, han slog sig här, så att blodet sprutar..."

Micke ringde nu. Och det går tydligen hur bra som helst. Handsvetten avtar.

En vacker bild på mina fina män.

Kinesiskt horoskop

I brist på annat kollar jag kinesiskt horoskop här på nätet. Mycket intressant.
Leon är född i grisens tecken. Hummar lite för mig själv när jag ser detta. Dels kallar vi honom faktiskt för lillgrisen ibland. (Ett tecken...?) Och ni som varit med när Leon äter vet att det slafsas och grisas en hel del. Mystiskt. Läser vidare.
Jag är tydligen oxe. "...i vissa fall kan de dock ligga vakna till långt in på natten och grubbla över morgondagen." , "Oxar har dock ofta problem att vänja sig vid förändringar". Hmhm, hummar jag igen. Vissa delar stämmer dock inte alls. Men dom orkar jag inte babbla om nu.
Surfar vidare till Micke. Vad kan han tänkas bli? Han är född i tuppens år minsann! När jag läst ett par rader ser jag att han verkligen inte är någon tupp. Tuppen är uppblåst, prålig och skrytsam. Och det är verkligen inte Micke.

Gör en "numerologisk analys med kabbalistsystemet" på samma sida. Får lära mig att mina färger är alla nyanser av rosa och blått. Där ser man.

Numerologisk analys med kabbalistsystemet
 


Läst på en blogg

Läser i kommentarsfältet på Dybbans blogg om en person som "respekterar folk som har respekt för andra vare sig de är rasister eller inte. " 
Nu skulle jag vilja skriva ett vasst och välformulerat inlägg om detta. Men det låser sig! Jag är för upprörd för att lyckas.
"Rasism är ett ord som beskriver uppdelningen av människor i ett rassystem där vissa raser är underställda andra." läser jag på Wikipedia.
Hur kan man vara rasist men ändå respektera andra undrar jag. Hur kan man kränka, skada och förstöra för andra men ändå kallas för en person som har respekt för andra? Va? Den som får detta att gå ihop måste vara en mycket dum person.
Som sagt, är för upprörd för att lyckas skriva ett mästerligt inlägg om ämnet, så jag sätter punkt här.


God förmiddag

Idag när vi skulle gå hem från dagis ville inte Leon följa med. Tydligen är det mycket mer roligt att sitta och kolla ut genom ett fönster på dagis, än att vara hemma med mamma och pappa.
Nej, hinner inte sitta här mer nu.

Fruktstund

Har en liten fruktstund här för mig själv. Surfar bloggar och inväntar Top model. Funderar på om jag har låst dörren. Är säker på att jag har gjort det men kommer ändå tvinga mig själv att gå och dubbelkolla. Sedan vet jag med mig att jag kommer känna på dörren några gånger till under kvällens gång, när jag ändå har ett ärende förbi. Sådan är jag.


En av modellerna jag väntar på. Som förresten är född man!


Dag två avklarad

Nu har vi precis kommit hem från dagis, dag två. Gick lika bra idag. Fröknarna vann Leons hjärta med sång och banan, och han verkade inte vilja gå hem.
Inga större planer för idag... tror jag. Fick när jag skrev denna mening en känsla av att det är någonting jag glömt av att jag ska göra. Spännande.

Slapp och menlös

Som nämnt tidigare, en trött dag idag. Som vanligt nu förtiden. Jag behöver en rejäl dos av sol och värme för att få lite energi. Det här gråa, blöta vädret gör mig slapp och menlös. Får en liten kick när jag fantiserar om ljumma sommarkvällar, med något gott som ligger och tillagas på grillen. Eller tänk er en härlig kvällspromenad i en grön och blomstrande miljö...
Nej, nu är det dags för mig att plocka fram min bok. Att läsa är verkligen rogivande. För rogivande kan tyckas då jag oftast sover efter ett par sidor. Jag somnar alltid med boken i läsställning, vilket leder till att jag måste börja min lässtund med att leta fram sidan jag var på när jag somnade. Har jag tur har jag legat blixtstilla och vaknar på exakt samma sätt som jag somnade; ryggläge med boken uppfälld. Tänk pensionär så får ni upp en passande bild i huvudet.
Jaja. Sov så gott. 


Klick

Hittade en sida på nätet där man gratis kan vara med och bevara skog. Surfa in på sidan och gör ett klick.
Här är länken.


Trötter

Att gå på dagis verkar suga musten även ur den bäste. Leon har *peppar, peppar* somnat för kvällen. Helt färdig var han redan vid 17-tiden.
Jag är lika färdig jag. Har blivit bortskämd med att kunna mosa omkring här hemma på förmiddagarna. Ovant att ha en tid att passa, samt att vara klädd och redo att möta dagen redan klockan halv 8 på morgonen.

Första dagen!

Idag var första dagen på dagis. Det gick så bra, och Leon var så nöjd. Han kröp omkring och lekte med alla bilarna som fanns där, och han hann till och med skaffa sig en kompis! En jättesöt tjej på två år som lät honom vara med och leka. Hon klappade honom mammigt på huvudet och kallade honom "bebis".

Här är vi påväg till dagis. Stort.

Nu mina vänner ska jag ta mig en kopp kaffe, och invänta Hanna och Minna.

Bara min mage?

Är det bara min mage som skriker efter någonting onyttigt att äta? Mår illa faktiskt. Det enda som kan bota mig är... antingen pizza, eller en stor portion potatisgratäng. Givetvis är det matprogram på tv:n. Förvärrar för mig i min hungersnöd. Dom äter saftig fågel med någon intressant sås. Låter mycket gott.

Sådär ja

Handdukar och pantflaskor är tillbaka där dom hör hemma.

Mission completed.

Så här fint är det hemma nu

Här har vi det. Mickes städning i bilder.

Av någon anledning känns det som att städdagen igår var till ingen nytta...

Titta vilka fina papperspåsar som står mitt i hallen. Micke kan konsten att pynta en lägenhet han.

Den vidrigaste möbeln vi äger tycker Micke att vi ska ställa väl synlig i sovrummet.

Kreativ blogger



Madde har gett mig en utmärkelse! Tackar, tackar!.

"Jennie- en fantastiskt kreativ och påhittig tjej som alltid får oss alla andra till ett gott skratt."



Reglerna för utmärkelsen är följande:

1. Vinnaren sätter loggan på sin blogg.

2. Länka till personen som utmärkelsen kom från.

3. Nominera minst sju andra bloggar

4. Länka till dessa bloggar i din blogg

5. Lämna ett meddelande till personerna du nominerat


Då vill jag ge några utmärkelser, jag med:

Minna En av dom bloggar jag kastar mig över så fort jag får en minut över. Love it. Mycket bilder och rolig att läsa, samt en himla snygg design.

Dybban Den här killens blogg är en fröjd för ögat, han skriver roligt och jäkligt underhållande!.

Optikern Mitt glasögonintresse är svalt, trots detta följer jag hans blogg slaviskt. Säger väl allt!.

Madde Hennes blogg tillhör också favoriterna. Uppdateras ofta och skrivs på ett ärligt och igenkännande sätt.

Ingrid En fantastisk matblogg med mycket fina bider och lyxiga recept.

Anna Roligt att läsa om en nybliven mamma och allt vad det innebär. Är ofta inne och spanar.

Åsa Samma där, nybliven mamma med en intressant blogg som jag läser flitigt.

Ronja Mickes syster, som man givetvis måste spana på, hehe. Nyfiken i en strut tittar Jennie ut.

Jocke Kusinen min, vars sida jag kollar så fort jag får chansen.

Ni ser. Jag har fullt upp på dagarna med att läsa bloggar. Tror jag fått med favoriterna nu... Hm. Kommer inte på någon mer på rak arm iallafall. Hur ska jag hinna jobba undrar jag, med alla dessa bloggar att följa?

Städning i Mickes skrubb

Idag har Micke tagit sig an att städa sin lilla skrubb aka datorrummet. När Micke gör fint där inne stökar han ner i resten av lägenheten. Saker som han anser sig inte ha plats med åker ut, och placeras sedan på icke genomtänkta ställen. Hemtelefonen står och skräpar på en köksbänk och pantflaskorna är slarvigt slängda i hallen. Den fula möbeln där vi förvarar våra handdukar har han försökt gömma för mig inne i vårt sovrum. Men jag ser den allt. Och när han har stökat klart där inne i sin lilla skrubb ska jag lungt men bestämt bära tillbaka den dit den hör hemma. I datorrummets vänstra hörn.

Vad sysslar jag med?

Har börjat hitta en massa konstigheter i min garderob. Ibland ligger där en telefon, ibland en tändare, och vid ett tillfälle hittade jag ett par nycklar. Nyss när jag skulle hämta mina mysbyxor möts jag av detta. Min smutsiga och använda kaffekopp står där på översta hyllan och förpestar. Vad sysslar jag med?

En dag i det fria

Håhåjaja, vad vi har varit dukiga idag! Långpromenad med fika vid Ramnasjön. Jag, Leon, Madde och Jasmine har då verkligen tagit vara på den lilla sol som visat sig idag, och haft det så mysigt. Vi har kollat på fåglar, beundrat lyktstolpar och lekt på lekplatsen. Underbart.


Jag och Leon väntar ivrigt på våra promenadvänner. Leon blir uttråkad och somnar.

Nu kör vi! Ser ni hur ivern lyser i deras små barnögon?

Wow...Fåglar! Det är inte mycket som krävs för att imponera på dom små...

Sams kusiner medan solen skiner. Ser ut att vara jättekul att gunga...Verkligen...

Kolla in bild nr 3: Sunda Madde och Jennie fikade morötter. Leon däremot
gamade "makta" (macka) som om han inte ätit på flera dagar.


Väl hemma avnjöts en mästerlig måltid. På menyn: Pasta med köttbullar.

Ung självkänsla

Hittat hos Minna. En kampanj på nätet för att öka självkänslan hos ungdomar. Kika in här.

Brotha!

Brotha, this is for you.
 

Min tandläkare

Ungefär så här ser min tandläkare ut- som Mr Bennet i Heroes. Kunde inte sluta tänka på det när jag låg där i stolen, stel av skräck.

Återbesök

Nej, ingen tand fixad idag. Däremot två tider inbokade framöver, för att göra mig fin. Vill man vara fin får man lida pin som det heter, och pinad kommer jag med all säkerhet bli. Tanden ska slipas bort och ersättas med låtsastand. Hua, kommer nog göra ont.... Blir lite rädd när jag tänker på det...


Tandläkaren igen

Idag är det dags för ännu ett besök hos tandläkaren. Äntligen ska min framtand bli fin! Den blev skadad när jag var liten flicka, och sedan dess aldrig varit sig lik.
Annars händer det nog inte så mycket här idag.

Barndomsminnen

Hanna var min första vän. Vi träffades när jag var 3 och hon var 5, och man kan väl säga att det klickade direkt. Våra föräldrar var säkert nöjda med, då vi bodde med enbart en liten stig emellan oss. Inget jobbigt skjutsande, på sin höjd fick våra fäder ta ficklampan i hand och möta oss i skogen när det var mörkt.
Jag och Hanna var riktiga skogsmullar när vi var små. Vi vandrade omkring i skogarna kring där vi bodde och alltid hade vi fullt upp.
Vi hade en massa stenar som vi skötte om. Rensade bort mossa, och lekte med dom. Givetvis fick våra skogsstenar namn- Vim, Sun, Flodi och Dino.
Vi grävde ner skatter. Skatterna var inte dyrbara i sig, men för oss var dom magiskt värdefulla. Vi blev hudsystrar och grävde ner beviset på ett hemligt ställe. Tanken från början var att vi skulle blivit blodsystrar, men min rädsla för blod gjorde att jag bara lyckades karva loss lite hud från tummen istället för att sticka hål. Vi drog även loss ett hårstrå från våra huvuden, knöt ihop och blev hårsystrar. Givetvis var detta också en lämplig skatt och vi begav oss till stenen Vim (eller var det Sun?) och begravde detta omsorgsfullt.
När vi var uttråkade retade vi vår granne. Det är en gång jag minns speciellt. Grannen var ute vid sitt garage och grejade. Jag och Hanna smög oss fram, med varsin pinne i högsta hugg. Vi hittade en sten att gömma oss bakom på lämpligt avstånd från * och satte igång att skrämma honom. Ett väldigt oskyldigt hyss då det enda vi gjorde var att rispa med pinnarna i gruset och väsa som små ormar. Detta uppskattades dessvärre inte av * och har ropade åt oss att försvinna därifrån.
Ibland lekte vi fattiga. En lätt lek då den enbart gick ut på att koka sparrissoppa. Vi satt vid skogsbrynet och vevade runt i en hink med granbarr och vatten. Var sparrisen kom in i bilden vet jag faktiskt inte, men det var väl någonting vi tyckte att fattiga människor skulle äta.
När min lillasyster Frida blev äldre fick även hon, vid utvalda tillfällen, vara med oss och leka. Vi bildade en grupp som dansade och sjöng. Riktiga artister måste ju ha scennamn och vi valde att kalla oss "Moonlight" (jag), "Starlight" (Hanna) och Coca cola light (Frida). När vi inte uppträdde lekte vi skola med min stackars syster. För ja, det var synd om henne. Vår skola tillät nämligen aga, och om hon inte klarade av något moment på vår läroplan fick hon ingen rast.

Här är vi!

Jag och Hanna på Dino, en av våra stenar

Visst är det vackert?

Något suddigt, ja...

Frida bakar. En muta till dom elaka fröknarna tro?

Nämen, oj, vilket inlägg detta blev. Hade tänkt fortsatt min berättelse med att skriva om "gänget" och våra minnen. Men det får bli en annan historia det.


Brödbak

Idag har "vi" bakat bröd! Jag har bakat, och Leon har försökt bränna sig på ugnen.

Som en stolt mor följde jag mina små bullars utveckling i ugnen

Mindre roligt att ta itu med disken efteråt...

Leon blev stött när han inte fick kladda på den heta ugnsluckan, och la sig för att vila istället

Vilka sötnosar

Och så här gott har jag det nu!

God kväll.

Förbannat

Hade tänkt mig ett riktigt läsmaraton, men vad upptäcker jag när jag läst färdigt sida 130? Att sida 131 fram t.o.m 160 inte existerar! Är ruskigt sur nu. Försökte mig på att strunta i dom saknade sidorna och fortsätta läsa på 161 men fattade ingenting av handlingen. "Och vad är det egentligen som har hänt i hennes superhemliga, mellansvenska stad?" 
Det, mina kära vänner, kan jag tyvärr inte ta reda på.


Ett ljudlöst asgarv

Leon har upptäckt en ny min, som både han och vi tycker är mycket rolig. Han säger inte ett knyst, samtidigt som han grinar upp sig. Ett ljudlöst asgarv skulle jag vilja kalla det.


Julen har dansat ut

Nu är varenda glittertuss och adventsstake bortplockad. Känns fräscht att bli av med allt plock. Bort med jul, fram med vår!

Spelkvällar i dagarna tu

Gårdagen:
Eftermiddagen spenderade vi i Hössna. Firade Moa och åt underbart god tårta. En och annan bulle slank allt ner med. Provade även "Lips", ett sångspel till X-box. En riktig hit- spelet, tyvärr inte jag. Men med lite övning så...


Sedan for vi vidare hem till Madde och Christian där vi spelade spel och åt middag. Som alltid hade Madde lyckats slänga ihop en jättegod måltid. Himla rolig kväll! Bilfärden hem var däremot en annan femma då det var isgata ute. Än en gång välkomnar jag varmare tider.


Denna kväll har det blivit ännu mer spelande, idag var det Sonny och Ronjas tur att bli utklassade. Hehe.


Redo för varmare tider

Tittar ut och ser en grön gräsmatta. Grön?! Var det inte snö nyss? Himmelen är blå och jag tycker mig höra en fågel kvittra muntert. Först blev jag sur över detta väder, men insåg efter en liten stund att jag längtar fruktansvärt mycket till våren. Dofterna från luntning och biltvätt. Kaffe och bulle utomhus. Sol och värme. Härliga promenader som inte leder till frostskador. Våren kan komma, jag är redo.

Hittade vår/ sommarbilder bland mina bilder som spädde på suget efter annat klimat.
 
Hembakt paj hos Madde

Promenad med mor och far vid Torpa stenhus

Härligt vårig dessert


Grattis

Ja, idag fyller lilla Moa år. Hela 9 år blir hon. Stort. Innan vi åker och firar henne ska Micke köra hem sin moster och nykläckta kusin från BB. Tyvärr är jag lite förkyld så jag kan inte följa med och beundra det lilla flickebarnet.
Nu ska jag gräva ner mig i min nya bok som precis kom med posten! Ho ho, vad härligt.

Födelsedagsbarnet i egen hög person!

Design

Vad jobbigt det är att designa sin blogg... Dels fattar jag inte hur jag ska göra, och om 5-öringen väl trillar ner får jag beslutsångest om hur min blogg ska se ut. Därav den piffiga nya länkfärgen och inget annat.


Stackars små öron

Nu har vi varit och fått penicillin, min lille kille hade både öroninflammation och svullna halsmandlar. Inte konstigt att det varit lite extra pip och gnäll. Men nu så, nu ska väl han bli frisk!



Vårdcentralen nästa

Då Leons feber inte ger med sig ringde vi till vårdcentralen, och dom tyckte att vi skulle komma dit och visa upp honom. Hoppas nu att dom ger honom någon dundermedicin så att vi snart kan ge oss ut och åka pulka. Känner jag snön i Borås stad rätt har den en tendens att försvinna lika fort som den visar sig...

Underbart

Underbart att börja dagen med mitt nya ansiktskit. Hade inte hört talas om märket tidigare, men tjejen på Kicks pratade sig varm om dessa produkter. Och visst är dom bra! Älskar att hon skickade med lite prover också, gratis är fruktansvärt gott.


Miss i handling

Finns det något mer irriterande än när man storhandlar, och vid hemkomst upptäcker att man missat köpa en massa viktiga saker?

Tandläkaren idag

Har varit på besök hos tandläkaren idag. Var livrädd och övertygad om att jag skulle ha ett hål. En inre röst väste till mig att dölja den misstänkt trasiga tanden, och en annan svarade ivrigt "hur då?!" Medans jag väntade på att syster skulle ge mig min dom kollade jag ner på mina händer. Djupa nagelmärken brände i mina handflator. Gillar inte tandläkaren, och jag antar att jag såg väldigt lidande ut under undersökningen då jag fick frågan "Gör det ont?" hela tiden. Som tur var hade jag inte ett endaste hål och slipper därför det där vidriga borrljudet man måste lyssna på när man lagar.  Tummen upp för det.


Takbrrr

En alvedonpigg Leon leker med sin "takbrrr".

Förresten!

Nu jäklar är det andra bullar här hemma gällande godis och flöt. Har unnat mig för mycket, om man nu kan göra det i juletider, men nu ska jag alltså bli duktig igen. Kom igen nu Jennie! Aaaahhh!!! Pepptalk behövs så här på eftermiddagen när sötsuget kickar in.

Dålig uppdatering

I måndags hade jag en heldag i Göteborg med min bästis Hanna. Och gud vilken heldag det blev... Vi började med shopping och vinlunch. Höll oss på en mogen nivå, och myste runt i den fina staden. Sedan gick vi hem till Hanna och Johan där det blev mer vin serverat. Stackars Johan som kom hem efter en hård arbetsdag, och möttes av två vinvrak. Men trevligt, det hade jag! En stor puss till min älskade Micke som kom och hämtade mig.
Nu sitter vi här hemma, med en sjuk Leon. Igen. Mammas stackars pojke, han hann knappt bli frisk innan han blev dålig på nytt. Därav den dåliga uppdateringen här på bloggen, då det blir mycket bära och krama.

Kallt som tusan

Ligger här och försöker tina upp. Var ute och gick innan, och fötterna är fortfarande lite blåa i färgen. Av köld alltså. -15 grader var det ute. Inte illa.
I dag har vi varit och hälsat på vänner i Gällstad. Dom har en liten tös i Leons ålder, och innan vi kom dit såg jag framför mig hur sött dom skulle leka ihop. I min gulliga fantasi fanns inga utfall och andra aggressiva inslag. Mycket charmigt när Leon "klappar" sin kamrat hårt på huvudet och får fruktansvärda begär efter den leksaken kompisen leker med. Ehm... Kan tyvärr inte visa några bilder från idag, då mobilen ligger på tork. Synd.

Telefon-loppo

Då min telefon blivit utsatt för massiv dräggelattack, ligger den nu på elementet och torkar. Ska vi inte ta och hålla tummarna allihop för att den ska börja fungera igen?

I brist på annat

I brist på någonting att skriva om, härmar jag svägerska Madde med dessa frågor om mig själv.

UTSEENDE
Jag är kortare än 160cm? Nej gud nej. Är en lång tjej.

 Ibland tycker jag att jag är ful? Ja, jag har mina mindre smickrande dagar.
Jag blir lätt brun? Förut blev jag det. Har hållt mig undan solen för många somrar nu.
Jag skulle vilja att mitt hår var av en annan färg? Nej.är nöjd.
Jag har vänner som aldrig har sett min naturliga hårfärg? Hm.
Jag har en tatuering? Nej. Men det blir nog en snart.
Jag är osäker över mitt utseende? Nej... Finns väl alltid saker man vill ändra på, men...
Jag har haft/har tandställning? Nej, men skulle behövt.
Jag har glasögon/linser? Ja, ett par fula glasögon som åker fram vid mörkerkörning.
Jag skulle gå på plastikoperation om det var ofarligt och gratis?Nej.
En helt okänd person har sagt att jag är snygg? Ja det har hänt.

Jag har mer än två piercingar? Nej.
Jag har piercingar på andra ställen än i öronen? Hade i navlen, men det har vuxit igen.
Jag har fräknar? Ja, i somras fick jag 5 stycken på näsan. Kommer fler och fler för varje år.

FAMILJ
Jag har svurit åt mina föräldrar? Ja, jo, det har hänt.
Jag har rymt hemifrån? Nej, har bara varit ett tomt hot.
Jag har blivit utslängd hemifrån? Aldrig.

Mina biologiska föräldrar är ihop? Nej.
Jag har ett syskon som är under ett år gammal? Nej.
Jag vill ha barn nån dag? Det har jag redan.
Jag har barn? Ja.
Jag har mist ett barn? Nej, hemska tanke.

SKOLA/JOBB
Jag studerar? Nej.
Jag jobbar? Ja, snart när mammaledigheten är över är det back to work.
Jag har somnat i skolan/jobbet? Yes box. Inte på jobbet utan bara i skolan.
Jag har missat mer än en vecka av skolan? Ja, om jag varit riktigt sjuk.
Jag har stulit någonting från min skola/arbetsplats? Nej. Eller en penna eller två har väl följt med av misstag.
Jag har fått sparken? Nej.

SKAMLIGHETER
Jag har sagt "lol" i en riktig diskussion? Haha, nej. Hoppas att jag aldrig gör det heller. Kände en kille som sa det i var och varannan mening. Ledsamt.
Jag börjar också gråta av Disney filmer? Ja, det händer ofta.
Jag har pissat på mej av skratt? Ja, det lär jag ha gjort. Kommer inte på någon incident nu på rak arm.
Jag har fört konstiga grisljud när jag skrattat? Hehe, ja det har väl alla?

Jag har gråtit av skratt? Ja.
Jag har limmat fast min hand i något? Nej. Men fingrarna har suttit ihop några gånger.
Jag har skrattat tills någon form av dricka har kommit ut ur näsan? Hm. Det borde man väl ha gjort...?
Mina byxor har gått sönder på en offentlig plats? Tänker....Tror inte det. Eller?


HÄLSA

Jag föddes med en sjukdom? Nej
Jag har fått stygn på ett öppet sår? Ja.
Jag har brutit ett ben? Nej.
 Mina tonciller har tagits bort? Nej.
Jag har suttit hos läkaren med en vän? Ja.
Mina visdomständer har tagits bort? Nej.
Jag har genomgått en allvarlig operation? Nej.
Jag har haft vattkoppor? Ja.
Jag har haft/har astma? Nej.

RESANDE
Jag har kört mer än 300 km på en dag? Ja.
Jag har flugit? Ja.
Jag har varit i Ryssland? Nej
Jag har varit i Kina?Nej
Jag har varit i Japan? Nej
Jag har varit i USA? Nej
Jag har varit i Afrika?Nej
Jag har varit i Asien?Nej

EFARENHETER
Jag har tappat bort mig i min hemstad?
Nej, inte allvarligt iallafall.
Jag har sett en fallande stjärna? Ja.
Jag har önskat då jag sett en fallande stjärna? Ja, varje gång.
Jag har varit på en offentlig plats i min pyjamas? I bilen. Kanske inte räknas?
Jag har tryckt på alla knappar i en hiss? Inte vad jag minns.
Jag har sparkat en kille mellan benen? Inte med flit.
Jag har varit i ett casino? Nej.
Jag har hoppat fallskärm från ett flygplan? ALDRIG!
Jag har gått "skinny dipping".? Nej. Vad är det? (Efter att ha konsulterat med bästisen kommer jag fram till att jag visst skinny dippat. Alot.)
Jag har lekt sanning eller konsekvens? Ja, många gånger. Roligt.
Jag har druckit en hel liter mjölk på en timme? Nej. Usch.
Jag har krockat i en bil? Nej.
Jag har skidat? Vad är det?
Jag har medverkat i ett skådespel? Inget seriöst.
Jag har träffat någon från internet i det verkliga livetNej.
Jag har fångat en snöflinga på min tunga? Ja, lite utav en hobby faktiskt.
Jag har sett norrskenet? Nej.
Jag har suttit på ett tak på natten? Nej.
Jag har aprillat någon? Ja, en massa gånger. Så roligt!
Jag har åkt taxi? Jadå.
Jag har ätit sushi? Ja. Och det var ingen hit. Får öva.
Jag har åkt snowboard? Nope.

FÖRHÅLLANDEN
Jag är singel? Nej.
Jag är i ett förhållande? Ja.
Jag är förlovad? Ja.
Jag är gift? Nej.

Jag har varit på en blind date? Nej.
Jag har blivit dumpad oftare än jag själv har varit den som dumpar? Nej.
Jag saknar någon just nu? Inte just nu, nej...
Jag är rädd för att bli övergiven? Nej.
Jag har varit otrogen i ett förhållande? Nej.
Jag har skiljt mig? Nej.
Jag har varit kär i någon som inte var kär i mig? Ja, Taylor i Hanson bland annat=) Haha.
Jag har sagt att jag älskade någon och ljugit? Nej.
Jag har sagt att jag inte älskade någon och ljugit? Nej.
Jag har sparat något från ett gammalt förhållande? Ja.


SEXUALITET

Jag har varit förtjust i en person av samma kön?
Nej.
Jag har varit förtjust i en lärare? Nej.
Jag har blivit kysst i regnet? Ja.
Jag har kramat en till mig helt okänd person? Nej. Det tror jag inte. Eller?
Jag har kysst en till mig helt okänd person? Nej.

ÄRLIGHET
Jag har gjort något som jag lovat någon annan att inte göra?
Jadå.
Jag har gjort något som jag lovat mig själv att inte göra? Ja, absolut.
Jag har smygit ut utan lov? Ja, när jag var yngre.
Jag har ljugit om var jag är för mina föräldrar? Hm. Jo det har jag va?
Jag har en hemlighet som ingen vet? Nej, vissa får ta del av allt.
Jag har fuskat i ett spel? I ett svagt ögonblick.
Jag har struntat i ett prov? Jo, någon gång.


DÅLIGA TIDER

Jag har druckit alkohol? Ja.
Jag dricker mig berusad mer än en gång i månaden? Nej.
Jag kan inte svälja piller?
Jo, det kan jag.
Jag har blivit diagnoserad med depression? Nej.
Jag tar mediciner mot depression.? Nej.
Jag har anorexi och/eller bulimi.? Nej.
Jag har sovit en hel dag utan att ha behövt det? Ja. Eller vaddå utan att ha behövt? Jag behövde, jag var trött.
Jag har vaknat gråtande? Ja.
Jag har somnat gråtande? Ja det har hänt.

DÖDEN

Jag är rädd för att dö? Ja, det vill jag inte göra.
Jag hatar begravningar? Det är inget trevligt, nej.
Jag har sett någon dö? Nej.
Någon nära till mig har försökt begå självmord? Nej.
Någon nära till mig har begått självmord? Nej.

MATERIALISM
Jag äger mer än 5 rap CDn?
Nej.
Jag äger en iPod eller en mp3-spelare? Ja.
Jag har en ohälsosam relation med anime/manga.? Nej, verkligen inte.
Jag äger många dyra designerväskor? Nej du.
Jag äger något från H&M? Ja!
Jag samlar på serietidningar? Nej.
Jag äger något från Benetton.? Nej.
Jag äger något jag köpt på E-bay.? Nej.
Jag äger något från Diesel.? Nej.


RANDOM

Jag kan sjunga så att andra kan lyssna på det.? Det får dom göra vare sig dom vill eller ej.
Jag har stulit en bricka från en snabbmatsrestaurang? Nej.
Jag har lätt för att öppna mig för nya människor? Nej, tvärt om.
Jag ser på nyheterna.? Nej, är pinsamt dåligt med i vad som händer i världen.
Jag dödar inte insekter.? Jo. Men tycker inte om det.
Jag svär ofta.? Det händer allt för ofta.
Jag sjunger i duschen.?Ja.
Jag är en morgonperson.?Nej... Det tycker jag inte. Ingen kvällsmänniska heller längre=).
Jag betalade för min rington.? Nej.
Jag är petig med grammatik.? Försöker.
Jag är en sportfanatiker.? Nej, haha, dagens skämt.
Jag tvinnar mitt hår mellan mina fingrar.? I brist på annat att göra så...
Jag är bra på att baka.? Nje... Smulpaj är jag rätt bra på!
Min favoritfärg är vit, ljusröd eller ljusblå.? vit.

Jag skulle ha pyjamas på mig till skolan.? Nej, varför skulle jag?
Jag vet hur man skjuter.? Nej.
Jag är kär i kärleken.?? Jo men det är jag väl.
Jag skrattar åt mina egna skämt.? Ja någon måste ju skratta.
Jag äter snabbmat varje vecka.? Nej.
Jag är bra på matematik.?Nej, fy, hatar matte.

Jag tror på spöken? Ja.
Jag kan inte sova om det finns en spindel i rummet.? Nej.
Jag är väldigt kittlig.? Ganska så.
Jag älskar mörk choklad.? Det är gott!
Jag spelar dataspel och/eller Playstation-spel. ? Singstar i så fall.
Jag är bra på att minnas ansikten.? Nej.
Jag är bra på att minnas namn.? Nej, värdelös.
Jag har ingen aning vad jag vill göra med resten av mitt liv.? Dom stora sakerna har jag nog koll på...

Så. Shit vad många frågor.


Fruktstund

Ligger nedbäddad i sängen och äter äppleskivor och apelsinklyftor. Kvalitetstid.

Nostalgi

Visst blir man lite nostalgisk så här i början av ett nytt år? Tiden går så fort. Vänner skaffar barn, förlovar sig, gifter sig. Människor omkring en blir äldre med allt vad det innebär. Vill inte kalla det nyårslöfte, men en tanke jag har om det nya året är att bättre ta tillvara på dagarna som kommer och går. Inte oroa mig så mycket över onödiga saker. Jag är den typen som kan ligga sömnlös över bagateller, och stressa upp mig över ingenting. Nej, inget mer sådant.
Här kommer ett mail jag fått.

SAMMANFATTNING ÅR 2008

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Hm, ja. En massa mammagrejer.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Tror inte jag hade något nyårslöfte.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja då. Både släkt och vänner.

4. Dog någon som stod dig nära?
Ja.

5. Vilka länder besökte du?

Höll mig i Sverige.

6. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009?
Smågrejer. Och ett hus!
 
7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas?
Leons ettårskalas och 28 december.

8. Vad var din största framgång 2008?

Ja... Vet faktiskt inte. Har ju varit ett lugnt, mammaledigt år.

9. Största misstaget?

Det har väl blivit ett par stycken.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?

  Nej, inget allvarkligt.

11. Bästa köpet?

Har mest blivit en massa bebisgrejer köpta, babysittern och babygymet var ju två riktiga hitar. Annars så... Kanske mina hudvårdsprodukter, älskar sådant.

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Leon.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?

Ja, har haft mycket glädje under året som gått.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2008?

Alla de uttjatade radiolåtar man hört dag ut och dag in.

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gladare. Mycket gladare.

16. Vad önskar du att du gjort mer?
  Tränat och varit sund.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Flötat.
 
18. Hur tillbringade du julen?
Hos mina föräldrar på julafton. Och sedan lilla julafton hos svärmor.

19. Blev du kär under 2008?
Nej, jag var redan kär.

20. Hur många one night stands?
Nej, inget för mig.

21. Favoritprogram på TV?

Desperate Housewives.

22. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
  Nej, hatar ingen.

23. Bästa boken du läste i år?
Stieg Larssons triologi kanske.

24. Största musikaliska upptäckten?

  "Säkert". Och han som sjöng på Minnas och Simons bröllop. Helt fantastisk.

25. Något du önskade dig och fick?
  Tror inte jag önskat någonting speciellt.

26. Något du önskade dig men inte fick?
Tror inte jag önskat någonting speciellt.

27. Årets bästa film?
Men gud. Kommer inte på en enda film jag sett.

28. Vad gjorde du på din födelsedag 2008?
Åt hemmagjord tårta.

29. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Det finns det väl säkert.

30. Vad fick dig att må bra?
Leon och Micke. Min familj och mina nära vänner!

31. Vilken kändis var du mest sugen på?
Inte någon.

32. Vem saknade du?
  Hanna.


Lagom existerar inte

Efter min flötiga och extremt tidiga lunch har det bara gått utför. Kaffe i massor med kakor, chips och choklad. Sockerkickar har avlösts av koffeinkickar och nu mår jag inte allt för bra. Lagom tycks inte existera i min värld. Märkligt att man aldrig lär sig. I kväll blir det banne mig ett varmt bad. Mycket skum ska det vara med. Och tända ljus.

Ge mig mat

Klockan är 10 och jag börjar redan bli hungrig. Kan det bero på att det blev lyxmiddag över från igår tro? Jo men visst, nu hörde jag potatisgratängen ropa; Jennie! Inte vara nyttig idag. Ät upp mig och gå sedan över på godiset i skafferiet!". Ok. Då gör vi så.

Blek

Försökte ge mig själv färgen av en levande, och duttade på lite av mitt ljusaste rouge. Är man blek om ett rougekorn på kinden ser ut som en liten leverfläck? Svar ja.


God morgon!

Vilken morgon! Va? Nytt år, nya mål, och nya löften att bryta. Gårdagen var väldigt mysig. Mycket mat, och mycket kortspel. Behöver jag nämna att jag vann varenda Chicago-omgång...?





Vid 00-slaget tittade vi på fyrverkerier genom fönstret, och skålade in det nya året med våran väl kylda päroncider. Somnade sedan som ett barn till en film.


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!