Jennie Stewart

Städ, tvätt och brödbak! Va? Vad säger ni nu då? Efter en cykeltur med Leon tog vi itu med allt tråk som faktiskt inte blir så tråkigt med rätt sällskap och tillräckligt hög musik från stereon.
Nu sitter jag som på nålar och väntar på att mitt bröd ska bli klart. Det jag kanske inte borde avslöja är att det som nu står i ugnen är en bakmix som endast behövde 6 dl vatten för att det skulle bli en deg. Nej, jag skiter i att skriva det. Det imponerar mycket mer om jag skriver att jag gjort degen själv, visst gör det? Degen tog flera timmar att göra, och det var ett mycket krångligt recept jag följde. Längst ner på pappret stod det att Martha Stewart hade haft stora problem med att lyckas med detta bröd. Så vi får se hur det går. Det doftar iallafall mycket gott.
Yes.

Kommentarer
Postat av: Karin
2009-10-26 @ 19:39:07

Gott med nybakat bröd, hoppas att det blev bra =) Här har Jonas bakat, han har snöat in på det här med surdeg. Har provsmakat en liten bit och det blev faktisk riktigt bra (men även han fuskar med bakmixar ibland...)

Postat av: jennie
2009-10-26 @ 19:42:43

ja, micke sa något om en deg som tog typ flera dar att göra...? jonas stewart!

Postat av: Karin
2009-10-27 @ 08:49:53

Ja, han gjorde en surdegsgrund (mjöl+vatten) som först ska stå varmt i några dagar så att den kommer igång, efter det kan man ställa den i kylskåpet och då ska man "mata" den med mer mjöl och vatten en gång i veckan, själva grunden kan man sen ha resten av livet om man sköter den rätt. När man sen bakar använder man den i stället för jäst eller tillsammans med pyttelite jäst. Brödet blev riktigt gott =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!